Leerproblemen en voeding

Mijn gastblog, geschreven en gepubliceerd op Jouwlijflijn.nl, van Nettie Bom, orthomoleculair therapeut
en ervaringsdeskundige op het gebied van lijnen

snack 1200x628

Leerproblemen en voeding, een prachtig thema voor de examentijd die weer aangebroken is; voor veel jongelui (én volwassenen) tijden van stress. Bovenkamers draaien op volle toeren, er wordt hard gestudeerd, soms veel te lang achter elkaar, nachtrust die er onder lijdt enz. enz. Herken je deze situatie? Heb je enig idee hoe belangrijk juist ook voeding is in deze tijd? Dit blog is geschreven door gastblogger Judith de Haan, Daviscounselor & Kindercoach.

Leerproblemen en voeding; wat hebben die met elkaar te maken?

Veel meer dan je denkt! Vooral in deze examentijd wel nuttig om op in te zoomen. Natuurlijk moet je, om goede cijfers te halen, gewoon goed leren. Maar toch gebeurt het in de praktijk regelmatig dat leerlingen zwaar teleurgesteld zijn na hun examen of proefwerk. ‘Ik had het zo goed geleerd en toch wist ik helemaal niets meer’. Bij goede cijfers halen komt meer kijken dan alleen de lesstof goed bestuderen. De lesstof moet in je lange termijn geheugen terecht komen en bij het examen moet je er weer makkelijk bij kunnen. Daarvoor moet je goed kunnen nadenken. Dat betekent fit zijn (goed uitgerust zijn en goed gegeten hebben) en een positieve mindset hebben. Kortom… goed voor jezelf zorgen dus. Regelmatig gaat het hier flink mis. Te lang achterelkaar door leren, alles in één keer leren, te weinig pauzes nemen, weinig slapen, niet of te laat eten. Omdat je misschien vindt dat je het echt verdiend hebt, kies je snel voor ‘foute’ snacks. Je bent zo goed bezig geweest, je hebt zo hard geleerd, je hebt echt even rust verdiend en honger gekregen van al dat leren. Laat Nettie nu alles over voeding weten, dus ik zal jullie alleen mijn visie geven op het leren. Voor alle tips & weetjes over goede voeding en tussendoortjes kun je op dit blog van Nettie van alles te weten komen.

Je hersenen ‘vertroetelen’

Als je een periode intensief moet leren, begrijpt iedereen dat je fit moet zijn. Goede voeding is daar een belangrijk onderdeel van. Je hersenen heb je intensief nodig bij het leren dus die moet je ‘vertroetelen’ zodat ze op volle toeren kunnen blijven draaien. Voldoende zuurstof en de juiste brandstof is nodig om je überhaupt te kunnen concentreren. Zonder focus komt er niets binnen, of je neemt het op in je hoofd maar het vliegt er aan de andere kant net zo hard weer uit. Verkeerde snacks, snelle suikers, energiedrankjes, oppeppers als cola lijken tijdens het leren een wondermiddel om het vol te kunnen houden maar ze houden je voor de gek. Het zijn enorme dooddoeners. Ze geven je snel wat je denkt nodig te hebben maar zijn net zo snel weer uitgewerkt. Ze zorgen voor enorme schommelingen in je suikerspiegel en laten je achter met een dip. Ze trekken je helemaal leeg.

Het klinkt dus enorm betuttelend, maar als je voor goede voeding kiest helpt dat je echt bij het leren. Je slaat makkelijker informatie op, onthoudt informatie beter, kunt je beter concentreren en tijdens examens kun je beter en helder nadenken. Als je je fit voelt kun je spannende situaties ook beter aan en ben je positiever ingesteld. Als je dan goed hebt geleerd voel je je ook zekerder van je zaak en denk je: ‘Kom maar op met dat examen’. Je bent er dan helemaal klaar voor!

Help ik heb trek

Natuurlijk kun je jezelf tijdens zo’n heftige leerperiode best een beetje verwennen. Dat heb je inderdaad wel verdiend en het zorgt ervoor dat je de dagen een beetje doorkomt. Nieuwsgierig naar goede voedingstips & ideeën voor goede tussendoortjes, lees dan de gastblog van Nettie op mijn website.

www.anderslerenleren.nl/blog