Bel of mail gerust voor meer informatie met Judith de Haan: 06 307 86 483|judith@anderslerenleren.nl

Blog

/Blog/

Begrijpend Lezen (deel 2): tips voor beelddenkers

By |2018-02-26T17:13:02+02:0026 februari 2018|Dyslexie, Leerproblemen|

Wat zegt de schrijver? Bij begrijpend lezen toetsen gaan de vragen altijd over wat de schrijver zegt, vertelt, vindt, denkt, doet, ervaart en niet wat jij zelf ervan vindt, weet of bij bedenkt. Vaak wordt aan kinderen gevraagd om na een alinea in eigen woorden na te vertellen waar het over gaat. Aan beelddenkers kun [...]

Je kind beter leren lezen: 25 tips voor ouders

By |2018-01-30T11:36:42+02:0030 januari 2018|Leerproblemen|

Heeft je kind moeite met leren lezen? Vaak vragen ouders mij: Hoe kan ik mijn kind helpen om beter te leren lezen? Wat kan ik zelf doen? Nou heel veel! Hier komen de tips. 25 tips om je kind te helpen met lezen Geef je kind een leeskaartje of pen om bij te wijzen; voorkom [...]

Begrijpend lezen: best complex!

By |2018-01-30T11:39:24+02:0021 december 2017|Leerproblemen|

Begrijpend lezen, een uitdaging voor mijn kind Begrijpend lezen is voor veel kinderen een hele uitdaging. Er komt ook heel wat bij kijken. Als je kind moeite heeft met begrijpend lezen, wat kun je dan doen? Dat hangt er dus vanaf. Waarmee heeft je kind precies moeite?  Met het lezen van de tekst? Met het [...]

Diagnose Autisme: discriminatie bij opleiding en sport

By |2017-11-17T14:03:59+02:0023 november 2017|Autisme, Leerproblemen|

Discriminatie In principe zou een diagnose geen reden mogen zijn om te worden afgewezen voor een opleiding. De opleiding is verplicht om aanpassingen te doen voor studenten met een beperking. In het kader van de wet Passend Onderwijs is het de bedoeling dat onderwijsinstellingen extra begeleiding en ondersteuning kunnen bieden aan alle studenten. Toch blijkt [...]

Leerproblemen, visuele dominantie en executieve functies

By |2017-10-19T10:43:23+02:0019 oktober 2017|ADHD, Autisme, Leerproblemen|

Herken jij je kind hierin: chaotische kamer, spullen laten slingeren, vaak dingen kwijt zijn, niet kunnen plannen en organiseren, moeite met op tijd komen? Is jouw kind ook creatief, een beelddenker? Kan jouw kind zijn aandacht moeilijk bij de lesstof houden en misschien wel een diagnose ADHD of autisme? Dan zou het heel goed kunnen [...]

Ouder(s) en leerkracht(en), een gouden samenwerking

By |2017-09-28T09:57:39+02:0021 september 2017|ADHD, Dyslexie, Leerproblemen|

Ouders en leerkrachten brengen heel veel tijd door met hetzelfde kind. Je zou denken, samen kennen ze het kind heel goed dus kunnen ze elkaar supergoed aanvullen. In mijn praktijk merk ik vaak het tegendeel bij kinderen met leerproblemen. Ouders en leerkrachten staan soms recht tegenover elkaar, alsof ze verschillende belangen hebben. Ouders willen het beste [...]

Krijgt jouw kind feedback op zijn toetsen?

By |2017-09-28T09:57:40+02:0024 mei 2017|Leerproblemen|

Wat mij opvalt is dat veel kinderen in mijn praktijk een passieve houding hebben ten aanzien van hun eigen leer- en ontwikkelingsproces. Ze leren, krijgen toetsen, halen een voldoende of onvoldoende en gaan door met het volgende hoofdstuk of volgende vak. Ze lijken te geloven dat ze niets anders kunnen doen dan ‘hard’ leren en [...]

Zelf je leerprestaties verbeteren: mindset

By |2017-09-28T09:57:41+02:0019 april 2017|Leerproblemen|

Geloof jij dat je zelf je leerprestaties kan verbeteren? De manier waarop je kind denkt over zichzelf kan veel invloed hebben op zijn leerprestaties. Maar ook in het dagelijks leven is de kracht van het geloven dat je jezelf kan verbeteren heel belangrijk voor je doen en laten. Komen deze uitspraken je bekend voor? Wat [...]

Multiple choice: 7 gouden tips

By |2017-09-28T09:57:41+02:0023 maart 2017|Leerproblemen|

Multiple choice is een terugkerende manier van vragen stellen tijdens toets- of tentamenperiodes op scholen. De één is er blij mee, de ander vindt het een ramp. Vooral de zogenaamde beelddenkers worstelen meer met dit soort vragen. Ze kunnen bij een vraag vaak meerdere opties zien en zo creatief doordenken over de antwoorden, dat ze [...]