Stampen, stampen, stampen of niet?

De periode van de citotoetsen, proefwerkweken en tentamenperiodes is aangebroken.  Veel kinderen moeten er weer vol tegenaan. Behalve goede voeding en voldoende nachtrust en ontspanning is het ook belangrijk om niet uren achter elkaar te leren en te blijven stampen.

Waarom niet? Dat heeft namelijk helemaal geen zin.

Hoe kun je het beste informatie onthouden?

Als je iets voor de eerste keer hebt geleerd en je doet daarna niets meer, heb je na 1 uur nog maar 44% van de geleerde informatie onthouden (Curve van Ebbinghaus). Na 9 uur is dat zelfs nog maar 36%! De uren daarna is het verlies niet meer zo erg.

Dat betekent dat je dus vooral vaak moet herhalen, de eerste keer het liefst binnen 9 uur. Dus liever vaak korte periodes leren dan één keer twee uur achter elkaar!!!

Je hoofd raakt dan namelijk helemaal vol. Je hersenen kunnen de hoeveelheid informatie niet goed verwerken. Dan wordt de informatie ook niet goed opgeslagen in je lange termijn geheugen. Dat betekent dat je dus niet echt slim aan het leren bent.  Bezigheidstherapie dus en dat wil je natuurlijk niet! De pomodorotechniek is handige techniek om hierbij te gebruiken.

Pomodorotechniek

Deze techniek is bedacht door de Italiaan Francesco Cirillo, die een kookwekker gebruikte in de vorm van een tomaat (pomodoro) toen hij deze techniek voor het eerst gebruikte om zich gedurende een bepaalde tijd te concentreren.

Het werkt als volgt:

25 minuten leren, 5 minuten pauze

25 minuten leren, 5 minuten pauze

25 minuten leren, 15 minuten pauze (ga dan ook echt even uit je leerruimte en iets anders doen)

Zet dus gewoon een wekker of timer.

In de korte pauzes krijgen je hersenen krijgen de kans om alle informatie goed op te bergen in je lange termijn geheugen. Na de 15 minuten pauze is je batterij als het ware weer opgeladen om nieuwe lesstof te leren en op te slaan. Als je nog meer moet leren begin je weer opnieuw.

De lesstof op verschillende manieren aanpakken

Niet alleen herhalen is belangrijk maar ook op veel verschillende manieren met de lesstof bezig zijn. Bijvoorbeeld hardop zeggen, visualiseren, betekenisvolle informatie erbij bedenken, opschrijven, samenvattingen of mindmaps maken, het uitleggen aan iemand anders. Dan wordt de informatie veel makkelijker opgeslagen in je lange termijn geheugen.

Herhalen, herhalen, herhalen

Het motto is dus: veel herhalen op verschillende manieren! Liefst binnen 9 uur de eerste keer en meerdere dagen achter elkaar. Ga dus niet uren en uren achter elkaar stampen, want dat is zonde van je tijd. Je slaat de informatie niet meer op. En je wilt natuurlijk niet voor niets bezig zijn want je kunt wel leukere dingen bedenken om te doen in je vrije tijd.

 

Probeer de verschillende manieren van leren uit.

Ik ben heel benieuwd naar wat er voor jou wel en niet werkt. Laat je het me weten? 

 

Laat je reactie achter onder dit bericht of stuur mij een e-mail. Ik kijk uit naar je reactie!

Wil je als eerste op de hoogte zijn van een nieuw artikel? Schrijf je hier in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Voor meer artikelen over leerproblemen, ADHD & autisme kijk op mijn blog pagina.