
Leren door bewegen: dit thema komt steeds vaker in het nieuws. Vooral als het over ons kleuteronderwijs gaat. Bewegen is namelijk een voorwaarde om te leren. Echt leren is niet alleen een mentaal proces en een kwestie van lesstof in het hoofd stampen. Leren doe je met al je zintuigen.
Als kinderen naar de basisschool gaan moeten ze vaak nog zintuiglijke basisvaardigheden leren. Vroeger oefenden kinderen dit voordat ze naar school gingen al flink op een natuurlijke manier, door veel (buiten)spelen en bewegen. Tegenwoordig bewegen baby’s al veel minder (maxi cosy’s/zitjes en wordt er door grotere kinderen ook minder buiten gespeeld. Goede coördinatie van de ogen, oren en handen zijn nodig bij het leren van vaardigheden als lezen en schrijven van letters en getallen. Ruimtelijke oriëntatie is de basis voor het rekenen. Door beweging en spel ontwikkelen jonge kinderen een bewustzijn gebaseerd op centrering, evenwicht en aandacht die nodig zijn voor het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht, de fijne motoriek en taalvaardigheid.
Een ontwikkeling kan worden onderbroken door letsel, ziekte, emotionele stress, ongezonde voeding of bewegingsbeperking. Hierdoor kunnen cruciale stappen in de ontwikkeling worden overgeslagen of bepaalde bewegingen niet optimaal zijn geïntegreerd. Dit heeft consequenties voor het leren en kan leiden tot leerproblemen.
In het onderwijs dringt langzaam het belang van het bewegen door voor het leren. Bewegen is voor alle kinderen en volwassenen die willen leren belangrijk, niet alleen voor jonge kinderen. Voor iedereen dus. Ga zelf maar eens even halverwege een werkdag flink bewegen daarna weer aan de slag. Ik hoef niemand te overtuigen dat je je dan weer fitter voelt, je beter kunt concentreren en makkelijker complexe informatie kunt opnemen.
Op de basisschool en zeker ook op de middelbare school is voor het leren een goede samenwerking van de linker- en rechterhersenhelft nodig. De lesstof moet een duidelijk betekenis hebben (beeld) en de orde moet duidelijk zijn. Waar hoort het bij, waar heeft deze lesstof betrekking op, wat is het nut? Hierdoor blijft het niet bij in het hoofd gestampte lesstof, maar kan de leerling het geleerde ook toepassen, in de praktijk brengen. Daar gaat leren uiteindelijk om. Niet om het uit je hoofd weten van ‘kale’ feitjes.
Liggende 8
De Liggende 8 heet officieel Lemniscaat. Het is het oneindigheidssymbool: een vorm van bewegen zonder begin of einde. Hij staat ook bekend onder de namen en ‘Tibetaanse 8’ of ‘Luie 8’. Hierover valt heel veel te vertellen en te leren. In het kort komt het erop neer dat het tekenen van de Liggende acht de coördinatie van de ogen bij het ononderbroken kruisen van de visuele middellijn stimuleert. Terwijl de ogen de vloeiende beweging van de handen volgen, leren ze goed met elkaar samenwerken (samenwerking linker- en rechterhersenhelft). Met het oefenen van de Liggende 8 kan o.a. oog-hand coördinatie, oogsamenwerking en daarmee ook het lezen worden verbeterd.
Het oefenen/tekenen van de Liggende 8 kan op heel veel verschillende manieren en heeft op nog veel meer aspecten een positieve invloed. Wat ik erover wil delen is dat als een kind veel moeite heeft met het tekenen/nadoen van de Liggende 8 er ook waarschijnlijk symptomen zijn van lees- of andere leerproblemen.
Met een eenvoudige oefening met de Liggende 8 kun je de samenwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft stimuleren.

Start in het midden:
naar boven, links, eroverheen, rond en terug naar het midden,
kruis het middelpunt,
naar rechts, eroverheen, naar beneden en terug naar het midden
extra oefentips:
- met je linkerhand, met je rechterhand, met twee handen te gelijk
- zeg de woorden en richtingen erbij
- in de lucht voor je met je duim ‘tekenen’
- met je ogen dicht in de lucht tekenen
Oefen zelf ook eens met het tekenen van een liggende acht. Hoe is dat voor jou?
Laat je reactie achter onder dit bericht of stuur mij een e-mail. Ik kijk uit naar je reactie!
Wil je als eerste op de hoogte zijn van een nieuw artikel? Schrijf je hier in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Voor meer artikelen over leerproblemen, ADHD & autisme kijk op mijn blog pagina.
