Ik vond het leuk om het te doen, heb dus veel geleerd! Ik merk dat het beter met mij gaat en mijn cijfers erg omhoog gaan! Ik ben meer gemotiveerd door Anders Leren!
Mees is 14 jaar en zit in de tweede klas van de middelbare school en vindt school niet zo leuk. Het is niet zo dat hij met heel veel tegenzin naar school gaat, maar het kost hem moeite om zich te concentreren in de klas en tijdens huiswerk maken. Ook vindt hij de lessen vaak saai. Althans dat was het altijd…..
Overhoren werd meer frustratie. We merkten dat hij veel te lang aan zijn huiswerk zat, maar niet effectief leerde. Op school kreeg hij een NIO en een CITO toets, maar ook daar kwam niet veel uit. Judith kende ik via de basisschool van mijn kinderen, dus we hebben een afspraak gemaakt. Na een intakegesprek gaf Mees zelf aan dat hij wel geholpen wilde worden.
De 8 bijeenkomsten leerwegbegeleiding vond Mees erg leuk. Hij kwam altijd enthousiast thuis en vertelde er van alles over. Tijdens deze bijeenkomsten heeft Judith aandacht besteed aan wat is leren, faalangst, plannen en organiseren, concentratie en leerstijlen.
Mees geeft zelf aan dat hij veel aan de bijeenkomsten heeft gehad. Zijn cijfers gaan omhoog en we zien een meer zelfverzekerde jongen. Judith heeft Mees het vertrouwen gegeven dat hij het wel kan.
Wat ik hier heb geleerd is:
- Hoe ik me moet focussen.
- Wat ik kan doen om het beter te onthouden.
- Waardoor ik beter kan begrijpen wat er staat en niet door lees om het maar af te hebben.
- Waarom alleen stampen niet werkt voor proefwerken die ik later zal krijgen.
- Waar de nummertjes bij een werkwoordschema voor zijn.
- Dat ik eerst fouten moet maken om mezelf daarna te kunnen verbeteren.
- Dat je na 9 uur al meer dan de helft bent vergeten van wat je in je hoofd hebt gestampt.
- Hoe je geheugen werkt.
- Jezelf te verbeteren.
- Je eigen fouten in te zien.
- Dat samenvattingen en mind maps handiger zijn om te leren dan de hele tekst.
- Dat je je andere zintuigen (naast zien en horen) gebruikt om te leren.
- Dat je met korte stukjes leren veel meer opschiet dan lange stukken achter elkaar.
- Hoe je je kan voorbereiden op multipuchoice vragen.
- Herhalen is nooit slecht en kan erg nuttig zijn.
- Lezen met je pen erbij laat je goed meelezen met de tekst.
- Waar alle leestekens voor staan.
- Gewoon vragen als je iets niet snapt je bent niet de enige.
- Woordjes leren tactieken.
Wat ik hiervan ga gebruiken:
Ik ga proberen om zoveel mogelijk hiervan te gebruiken, maar de dingen die ik het meest ga gebruiken zijn:
- Hoe ik me moet focussen.
- Dat je met korte stukjes leren meer opschiet dan lange stukken achter elkaar.
- Gewoon vragen als je iets niet snapt je vent niet de enige.
- Lezen met je pen erbij laat je goed meelezen met de tekst.
- Jezelf te verbeteren.
- Je eigen fouten inzien.
- Niet te lang achter elkaar leren.
- Korte pauzes.
- Waardoor ik beter kan begrijpen wat er staat en niet door lees om het maar af te hebben.
Wat ik wil meegeven als je problemen hebt met leren:
Probeer een cursus, want het geeft je veel kennis over dingen waar je eigenlijk nog nooit over na hebt gedacht. Het helpt je om dingen beter te begrijpen en je keuzes te laten inzien. Ook leer je je eigen fouten in te zien en hoe je dat kan verbeteren.
Najaar 2015,
Caz was echt helemaal klaar met school, alles ging te snel en er was veel frustratie met alle dingen die hij moest doen. Deze frustratie uitte hij in boosheid niet alleen op school maar zeker ook thuis. Hij begreep zichzelf vaak niet en was regelmatig erg verdrietig. Toen hij na de kerstvakantie bij de praktijk ‘Anders Leren’ van Judith was geweest zag je Caz veranderen. Meer rust, minder woede. Veel begrip en ondersteuning kreeg hij in de praktijk bij Judith. En wat vooral ook belangrijk was, hij moest niet doorgaan als het hem te veel was. Hij bepaalde voor een groot deel de indeling. Bij Judith heeft Caz geleerd om zich te focussen en te concentreren. Ook het veeg-lezen gaf hem veel houvast en hij heeft weer meer zelfvertrouwen.
Autisme Aanpak
De Davis Autisme Aanpak heeft mij de gereedschappen loslaten, energiemeter en een oriëntatiepunt gegeven. Mijn eerste bijzondere ervaring had ik toen ik controle kreeg over mijn oriëntatie. Tijdens een oefening hiermee op een balansbord/wiebelbord kreeg ik voor het eerst super scherp beeld! Alles zag er ineens glanzend, schoon en mooi uit. Ook heel bijzonder dat ik nu een bal goed kan vangen wat vroeger met gymles niet lukte! Ook heb ik echt leren loslaten, ontspannen, zodat ik niet steeds ‘op de rotonde’ blijf doorpiekeren.Tijdens het eerste deel van het programma kreeg ik de opdracht om een poppetje te kleien dat mijzelf mocht voorstellen. Mijn ik (pop) was wankel en nu na het programma ben ik veel sterker, heb ik veel meer levenskracht. Ik heb een sterke eigen wil en kom nu op voor mijzelf. Ik slik (doe) niet alles wat de ander wenst. Daarvoor paste ik me aan, wilde ik iedereen te vriend houden. Het ‘pleasen’ van anderen ging ten koste van mijzelf, dat doe ik veel minder. Ik kan betekenisvolle gesprekken voeren met anderen en anderen hebben ook interesse in mij. Nu heb ik echte vrienden en kan ik grenzen stellen.
Door de Davis Autisme aanpak heb ik veel geleerd over mezelf en anderen. Ik kan veranderingen overleven. Ik kan nu voelen, van binnenuit, oproepen wat ik wil. Ook kan ik er nu zijn als vader en opvoeder. Voorheen deed mijn vrouw voor 99% de opvoeding. Ik ben nu in staat om verantwoordelijk te zijn voor taken, voor wat ik wil in mijn leven en ik weet nu ook welke voorwaarden er nodig zijn om verantwoordelijk te kunnen zijn. Ook heb ik geleerd om te ontspannen, om even niks te hoeven of te moeten. Nutteloos bezig zijn mocht nooit van mezelf. Niets moet bij Judith, ook als je een opdracht niet hebt gedaan is het ok. Ik heb nu veel minder last van oogklachten en lipbijten en ik kan mij veel beter oriënteren.
Ik heb ook aan een vriend gevraagd welke veranderingen hij bij mij ziet:
Hij vertelde mij het volgende:
‘Er staat nu echt iemand voor mij op 2 benen’.
‘Je gezicht en alles was gigantisch onzeker, nu straal je veel meer zekerheid uit, ook uit je gezicht’
‘Je komt op voor jezelf: eerder kroop je in je schulp als je vrouw iets zei, nu niet meerMijn zoon Jan jr. zei het volgende:
‘Papa je kan nu zelfstandig in huis zijn, zonder mama en voor ons en de huishouding zorgen’
‘Je raakt nu niet in paniek als ‘wij’ boos zijn, je blijft rustig’En tenslotte zei mijn eigen vader het volgende:
‘Je bent blijer, je ogen staan blijer’
‘Je hebt meer energie, meer ‘klussen’ pak je aan en gaat dagjes weg met de kinderen’
Autisme Aanpak
Na 1 consult merkte ik al verandering in hoe mijn man naar zichzelf ging kijken. Na het tweede consult had hij ontdekt dat hij zelfstandig denkend persoon is die een mening heeft en deze ook kan en mag uiten. Dit leverde verrassende situaties op, maar ook eerst botsingen in onze relatie. Hij begon geweldig te veranderen, dingen te snappen en de logica van dingen te zien. Door zijn levenservaring kon hij de concepten die hij leerde ook linken aan gebeurtenissen uit zijn leven. Hij kreeg inzicht in waarom dingen lastig voor hem waren/zijn en hoe anders je van uit een ander perspectief ernaar kunt kijken.Ook de opvoeding van onze kinderen (die lag voornamelijk bij mij als moeder) begon hij al heel gauw op te pakken. Na vier maanden waren we al zo ver dat ik voor een dag deel of dagje van huis kon. Ik kon de kinderen bij hem laten met het vertrouwen dat hij het aankon en wist wat hij zou moeten doen als er onverwachts iets gebeurde. Mijn man heeft nu de Davis Autisme Aanpak afgerond.
Wij zijn heel blij met het behaalde resultaat! Wat eigenlijk nog maar het begin is van een ingang gezette persoonlijke ontwikkeling.
Voor ons hele gezin is het een intensief traject geweest, maar zeer de moeite waard. Zeker onmisbaar om verder te komen in de wereld met autisme. Onze relatie is, zoals te begrijpen is, enorm aan het veranderen. Mijn man verandert en dat heeft ook zijn weergave op mij. Dat maakt het soms best emotioneel en intens. Het gaf/ geeft botsingen en verrassende momenten van oh kunnen we dit echt samen?!
Iets wat verwarrend is voor mijn man en hem van streek kan maken is als hij verdriet, stress, boosheid of angst bij mij waarneemt, ook al “valt hij er nu niet meer van om”. Het tegemoet komen aan mijn behoeftes als zijn vrouw op dat moment is nog moeilijk en dat onvermogen voelt pijnlijk voor ons beiden, maar met een beetje hulp verwachten we ook hier wel onze weg in te vinden.
We hebben weer heel veel hoop en perspectief gekregen………
Dyslexieprogramma
Het is leuk dat je op een wiebelbord kan staan, dan leer je je focuspunt. Maar dat was soms wel een beetje lastig maar nu is het me gelukt en kan ik er 100 tellen op staan. Ik heb hier harstikke veel geleerd. Dat het met begeleiding makkelijker gaat, dat je moet veeglezen en zo en dat het dan makkelijker gaat.
Dyslexieprogramma
Ik heb bij Judith geleerd hoe je kan lezen zonder te spellen. Met vegen, vegen en dan zeggen, lukte het lezen beter. We gingen lezen, kleien en spelletjes doen. Ik vond het leuk en ging graag naar Judith toe. Ook leerde ze mij hoe ik me beter kan concentreren. We hebben geoefend met moeilijke woorden.
Dyslexieprogramma zoon
Bram heeft moeite met lezen en bleef vooral spellend lezen. Door de begeleiding van Judith is dit lezen een stuk verbeterd. Bram leest nu woorden en begrijpt wat er staat. Hij moet nu nog werken aan zijn tempo. Ook verschillende spellingsregels zijn behandeld en geoefend in het toepassen. Bram ging altijd graag heen en vertelde op de weg terug altijd wat hij gedaan had. Bram is een echte “doener”, stilzitten is moeilijk. Doordat via de Davis Methode aandacht is voor letters en woorden via het kleien van woorden, kon Bram én bezig zijn én leren tegelijk. Dit maakte voor hem deze begeleiding leerzaam en leuk.
Dyslexieprogramma zoon
Wat heb ik hier geleerd?
Het belangrijkste is de realisatie dat ‘het beelddenkstukje’ de dingen echt van alle kanten laat bekijken. Ik draaide het beeld dan bij, dus b.v. de stoel als beeld omdraaien, maar als ik het bekijk als de ‘camera’ die rondzweeft – en dat dat dus voor verwarring kan zorgen bij lezen, is dat een handiger beeld. En dan natuurlijk het ‘camerapunt’ uitlijnen met je eigen ogen is een heel praktisch en duidelijk beeld. Goed om uit te leggen aan andere beelddenkers – ook al hebben ze niet altijd last van (de dyslectische) problemen die kunnen ontstaan. Verder het natuurlijk ontspannen zijn en de energiemeter erbij gebruiken. Handig om gezien te hebben hoe triggerwoorden aangepakt kunnen worden, dat het ook nog beklijft. En supermooi om te zien hoe Jelle gegroeid is van ‘denk wel dat ik misschien wel méér kan’ naar ‘dan word ik de uitzondering die wel naar MBO2 niveau gaat’. Ik denk dat ik dat laatste het fijnst vond, maar de spelletjes waren ook erg leuk.Ik weet genoeg om redelijk gedetailleerd aan anderen uit de kunnen leggen wat de voordelen van deze training zijn. Ik ben erg tevreden over het resultaat en de manier waarop het gebracht wordt. Niet saai en niet schools!
Dyslexieprogramma
Wat heb ik hier geleerd?
Ik heb mijn lezen en mijn Nederlands hier verbeterd. Het gaat zins dat ik hier ben geweest een hele hoop beter op school en mijn zelf vertrouwen is ook omhoog gegaan.Wat ik het leukste vond is?
Ik vond het kleien heel erg leuk en de spelletjes (veelal het winnen ;D)Waarom ik je aanraad om hier heen te gaan?
De begeleiding is heel erg goed, heel veel grapjes ;D
Je leert veel met behulp van de klei en de leuke memoryspelletjes.
Judith doet alles om het zo leuk mogelijk te maken. Ik vond het leuk dat je limonade en een koekje kreeg. En het was leuk leerzaam. Ik heb veel geleerd.
Autisme Aanpak
Ik vond het fijn om veel over mezelf te leren, en over andere mensen te leren, hoe die iets vinden. Ik heb ook geleerd hoe ik weer rustig kan worden in mijn hoofd en dat vind ik fijn.
Het leukste van deze counseling was het naar buiten gaan, en wat ik met de klei leerde kon ik terug vinden in de natuur. Het is een goede training en je leert er veel. Judith is erg aardig.
Autisme Aanpak
Afgelopen maart is onze zoon bij Judith gestart met de Davis Autisme Aanpak. Al sinds zijn peutertijd kan hij heel moeilijk gedrag vertonen en naar mate hij ouder werd namen de boosheid en frustraties erg toe. Allerlei hulp is er bij hem betrokken geweest en uiteindelijk is besloten om hem door de weeks op een zorgboerderij te laten wonen voor zolang wij als ouders nodig hadden om op te laden en de benodigde vaardigheden te ontwikkelen om met hem en zijn autisme en specifieke behoeften te leren om gaan. Ook zijn broer met autisme verblijft deels op de zorgboerderij en kan voor ons als ouders ook heel moeilijk te regelen gedrag laten zien. De eerste counselingsweek was nog heftig. Alle nieuwe informatie en indrukken waren veel en de aangeleerde Davis gereedschappen gebruikte Jan nog niet voldoende om zijn emoties goed te reguleren. Maar na deze week heeft hij geen heftige boze bui meer gehad en hij merkt nu dat hij meer inzicht in zich zelf krijgt maar ook meer grip heeft op zijn lijf en emoties. Judith heeft met hem alle levensconcepten door gewerkt en vandaar uit lijnen getrokken naar de dagelijkse situaties. Zij informeerde ons als ouders heel goed en uitgebreid, zodat wij het hele proces zo goed mogelijk konden volgen en begrijpen. Dit is nodig en fijn. Hierdoor konden wij gelijk zo veel mogelijk aansluiten bij zijn nieuwe manier van reageren en hem hier in ook bevestigen en steunen. In drie maanden tijd is er een enorme ontwikkeling opgang gekomen. Niet alleen bij onze zoon, maar ook bij ons als ouders. We leren op een heel nieuwe manier naar zijn gedrag te kijken en hier adequaat op te reageren. De tips en handvatten die Judith aanreikt zijn nog breder dan alleen de Davis Methode. Het is bijzonder fijn dat Judith zich breed heeft ontwikkeld in haar kennis rondom kinderen en leren. Zij heeft diverse cursussen gevolgd en we merken dat ze ook bij blijft en de ontwikkelingen volgt. Binnenkort zal onze zoon nog het Dyslexie-programma bij Judith gaan volgen. Met onze andere zoon willen we ook de Autisme Aanpak gaan doen.We vinden het heel bijzonder dat we deze methode ontdekt hebben!
We zijn verwonderd over de weldadige uitwerking voor ons gezin!
Ik heb hier geleerd dat ik mij op een punt kan focussen en dat ik even goed ben als andere kinderen en dat het over mezelf gaat en niet over anderen en ik heb mezelf ook beter leren kennen. Ik weet nu ook hoe ik mijn grenzen kan gebruiken en dat vin ik fijn. Eerst wist ik niet hoe ik ze moest gebruiken . En ik kan nu ook beter begrijpend lezen doen en dingen in de tekst arceren ik weet nu ook waarom ik het doe.en ik hoop ook natuurlijk dat ik nu me wel kan concentreren in de klas maar voor mijn gevoel gaat dat al een stuk beter en daar ben ik blij om. Ik heb nu veel vaker mijn werk af en eerst niet .ik heb ook geleerd dat ik even belangrijk ben als andere kinderen en dat ik mezelf niet altijd naar beneden moet halen. Ik vond het nooit fijn om over mezelf te praten maar nu kan ik het veel beter. Ik heb ook geleerd wat oorzaak en gevolg zijn en nog veel meer. Ik wil je bedanken dat ik elke vrijdagochtend mocht komen ik heb veel geleerd. Amber!!
De middagen waren intensief maar afwisselend en motiverend. Judith heeft een positieve benadering en daardoor veel voor elkaar gekregen bij Tess. Door middel van beelden in plaats van woorden werd Tess in haar kwaliteit gezet, waardoor het leren en ook begrijpen ervan veel beter ging.
Het is leuk. Je kan er veel leren.
Je moet het gewoon eens proberen en dan beslissen of het leuk is.
Judith is erg enthousiast en gedreven om kinderen te helpen. Zo oefende zij op een ontspannen manier met mijn zoon Mark, zodat het voor hem leuk en uitdagend bleef om te leren. De individuele begeleiding is precies op zijn niveau en tempo afgestemd. Er is een goede afwisseling tussen leren en ontspannen, maar ook tijdens de ontspanning werd er op een of andere manier toch weer een vaardigheid geoefend. Dankzij de aanpak van Judith heeft Mark een enorme sprong gemaakt, waar wij haar ontzettend dankbaar voor zijn!
Wat er beter gaat dan eerst en waar we vooral blij mee zijn is het toegenomen zelfvertrouwen in het algemeen en taal en spelling. Wat wij fijn vinden is dat je Elvin hebt laten inzien dat hij bepalend is.
Zijn inzet en concentratie worden bepalend voor het eindresultaat. Iedereen die wil investeren in zijn kind moet bij Judith zijn. Wij zijn fans!!
Ik vind het nu beter gaan met spelling en de spelletjes vond ik het fijnst. Het heeft mij geholpen en ze doet het op een leuke manier.
Wat er nu beter gaat dan eerst en waar ik vooral blij mee ben is spelling. Ik ben blij dat school nu beter en sneller gaat. Dat het beter lukt. Dat ik niet meer moet nablijven in de pauze, omdat mijn werk nu afkomt. Het fijnst van wat we gedaan hebben vond ik de computer en kleien.
Wat heeft de Davis-counseling je kind gebracht? Inzicht in zijn eigen sterke en zwakke kanten. Herkennen van valkuilen. Instrumenten om zich beter in de klas te handhaven. Inzich in spellingsregels. Begrip.
Wat heb je het meest gewaardeerd?
Postitieve insteek. Het feit dat mijn zoon er zelf veel plezier aan beleefde. Tijdens de sessies, maar ook als uitwerking in de klas.